Om foreningen

Bafo do Mundo er inspireret af de brasilianske sambaskoler i Rio de Janeiro. Bafo er altså ikke en skole som sådan, men en forening.

Foreningens grundidé er, at alle kan være med! Vi tror på, at alle mennesker kan lære at spille og danse, det er kun et spørgsmål om lyst og vilje. Hånden på hjertet – og du mærker sambaens grundrytme, livets rytme, i din krop. Navnet Bafo do Mundo er portugisisk og betyder et pust fra verden eller verdens ånde.

Bafo do Mundo kan føre sin historie tilbage til det første karneval i København i 1982. Det er mange år siden, og der er sket mange ændringer fra den gang til i dag. I dag kan Bafo do Mundo mønstre et bateria på omkring 25 musikere og en dansegruppe på over 20 dansere samt harmonias (hjælpere), når vi går parade til karneval. Til shows og andre arrangementer kan vi være alt mellem 5 til 45 optrædende.

Bafo do Mundo er i gang hele året, hvor vi forbereder shows og parader og fremstiller kostumer og paradevogne.
Vi laver også sociale arrangementer for foreningens medlemmer, hvor vi hygger og fester, da tiden til øvning ikke altid giver mulighed for den slags samvær. Vi lægger vægt på, at det skal være sjovt at være med i Bafo do Mundo, og at det er sliddet værd at bruge søndag efter søndag på at dygtiggøre sig for at komme med ud og optræde til karneval eller til andre fester og shows.

Foreningen er organiseret med en bestyrelse, der vælges hvert år til en generalforsamling og består af medlemmer i foreningen.

Derudover drives foreningen af forskellige udvalg, som f.eks. planlægger og organiserer undervisning og shows, står for PR, fester og det kreative arbejde med kostumer og paradevogne.